Rubriky
Novinky

I matematika nás baví

matematikaMatematika. Pro jednu skupinu lidí nutné zlo, kterého se zbavili až na vysoké škole nebo při nástupu do zaměstnání – a pro druhou přitažlivé, občas trochu náročnější, ale přesto zajímavé odvětví. Bavilo vás počítat? Měli jste radši rovnice, nebo geometrii? Přišly vám slovní úlohy tak trochu zvláštní a ne úplně odpovídající skutečnosti? Těšili jste se na hodiny matematiky, nebo jste si spíš přáli, aby to nebyl jen jeden den v týdnu, ale dva, kdy se jí nebudete muset zabývat?
Ať tak, či onak, většina z nás má k matematice dosti vyhraněný vztah. Jako ‚matikář‘ si sice můžu tajně přát, aby byl hlavně pozitivní, ale vím, že realita je jiná. Tak jsem pak o to radši, když se ve třídě – anebo kdekoliv jinde – setkám s někým, koho tento předmět zaujal. Dnešní příspěvek, psaný žákyní z 2.B, Terezou „Teo“ Gloserovou, je tedy mým splněným přáním…
Mgr. Marek Linke

TeoVe světě matematických aplikací
Matematika je můj koníček a hodně mě baví. Když jednoho dne přišel pan učitel Linke na hodinu a řekl nám o tomto projektu, ihned mne to zaujalo. Ještě tu hodinu jsem si řekla, že se přihlásím, a tak se i stalo. Projekt Ve světě matematických aplikací se dělil na dva samostatné kurzy: Počítáme napříč číselnými soustavami a Matematika kolem nás. Po přemýšlení, který kurz si vyberu, jsem se přihlásila do obou.

Každý týden jsme dostali jednu lekci z obou kurzů. Lekcí bylo celkem šest a většinou o něčem jiném např.: Matematická lingvistika, Matematika a indická národní tradice, apod. Odpovědi jsme vždy zasílali zpět ke zkontrolování. Otázky v lekcích měly podle mého názoru různé obtížnosti. Občas to bylo lehčí a občas jsem to nedokázala vůbec vyřešit. Velmi mne zaujalo, jak byly lekce podané a co se řešilo. Nejvíce mne asi zaujala Matematická lingvistika, kde jsme si museli zvolit libovolný český a anglický text o minimálním počtu 500 znaků a určit frekvenci jednotlivých písmen.

Byla jsem docela překvapená, že jedna lekce byla zaměřena i na výrokovou logiku, kterou jsme probírali v prvním ročníku na střední. Na některé otázky jsem byla schopna odpovědět jen díky znalostem ze školy, ale byly i takové otázky, kdy jsem na to nedokázala vůbec přijít. Informace ze školy jsem využila i jinde a bylo mi to velkou pomocí v některých úkolech. Zajímavé bylo i převádět různá čísla z desítkové soustavy do např. dvojkové nebo šestnáctkové a dalších. K těmto úkolům jsem využila znalosti z informatiky, kde jsme to též v prvním ročníku dělali.

Myslím, že si z toho odnáším hodně a v životě bych mohla něco využít. Celý tento projekt nebyl jen o tom, jak dokážeme něco vypočítat, ale i o tom, zda dokážeme vyhledat informace, nebo také jak zvládneme logicky přemýšlet. Chtěla bych se v budoucnu věnovat matematice a myslím, že tímto získávám dobré zkušenosti a nové poznatky. Pokud bych se dále věnovala informatice (i o této možnosti přemýšlím), určitě využiji znalosti o převádění ze soustav a další.
Bylo pro mě velmi náročné všechno stíhat, takže se stávalo, že jsem úkoly řešila po nocích, na dovolených, rodinných oslavách a sešlostech, protože během školy moc čas nebyl.

Pokud bude další možnost se přihlásit, budu o tom hodně přemýšlet a nejspíš to zkusím znova. Když jsem se teď přihlásila vůbec jsem nečekala, že bych mohla mít nějaké dobré výsledky. Nečekané se ale stalo.
V kurzu Matematika kolem nás jsem získala celkem 381 bodů a umístila se na 3. místě.
V kurzu Počítáme napříč soustavami jsem získala celkem 410 bodů a umístila se na 3. místě.
Zároveň mezi těmi, co řešili oba kurzy, jsem se umístila na 1. místě.

Tereza Gloserová „Teo“, 2.B