Ve čtvrtek 20.října k nám na obchodní akademii dorazil autor kreativního slovníku pan Tomáš Bednář se svojí anglickou snoubenkou Suzie. Předvedl tři skvělé workshopy, ve kterých pracoval nejen se samotným slovníkem, ale především s jeho interaktivní verzí nazvanou Mapulary.
Ještě před jeho příjezdem dostali naši vyučující angličtiny úkol – nafotit pět různých obličejů s různými emocemi. Zastoupen byl veselý, smutný, naštvaný, děsivý a překvapený výraz. Poté mu fotky odeslali. Pan Bednář je doma zpracoval a použil je hned na začátku svého workshopu. Studenti si sami vybrali jednu fotografii a přednášející jim na tomto příkladu vysvětlil princip kreativní mapy. Uprostřed stojí jeden výraz (například děsivý obličej) a z něho potom všemi směry vybíhají různé asociace, které s tímto výrazem nějak souvisí. Kupříkladu bát se, třást se hrůzou, někoho vystrašit, strašpytel, baf a mnoho dalších. Jsou to především podstatná jména, slovesa a idiomy. Student se tak na základě jednoho slovíčka naučí spousty dalších výrazů, které jsou vzájemně logicky propojeny. Každý výraz nebo činnost je navíc opatřena obrázkem, a tak zde funguje i vizuální paměť.
Dalším bodem byla diskuze, zda je lepší se učit slovíčka podle seznamu, kde není mezi jednotlivými výrazy žádná spojitost, nebo podle kreativní mapy, kde jsou zapojeny i další vjemy. Hned nato navázala praktická aktivita, a sice vytvoření vlastní kreativní mapy. Studenti byli rozděleni do dvou skupin. Členové první skupiny dostali za úkol vytvořit slovní mapu jen podle informací, které zatím obdrželi, zatímco druhá skupina dostala podrobný recept, jak správně postupovat. Každý si vybral vlastní téma a snažil se vymyslet co nejvíce výrazů spojených s výchozím slovem. Práce se lépe dařila druhé skupině, která postupovala podle návodu.
Poté pan Bednář rozdal již vytvořené mapy s obrázky, na kterých ale chyběla jednotlivá slovíčka. Ta byla napsána na kartičkách. Studenti dostali za úkol přiřadit tyto kartičky k obrázkům na mapě a kupodivu, i když některé výrazy neznali, byli schopni je na základě logických souvislostí správně přiřadit.
Zatímco studenti pracovali, pan Bednář s jedním dobrovolníkem odešel a v jiné třídě nafotil sérii fotek, jejichž ústředním tématem byl banán. Vybraný student se stal figurantem a hlavní postavou nově tvořené mapy. Pan Bednář poté pomocí telefonu vytvořil celou mapu a mohl ji promítnout překvapeným žákům ve třídě. A tak jsme viděli našeho studenta na jedenácti fotografiích, jak nás učí výrazy jako trs banánů, oloupat banán, dužina, slupka, uklouznout po slupce, velký šéf (anglicky top banana), zbláznit se radostí (angl. to go bananas) a další. To byla ukázka, jak snadno lze vytvořit vlastní mapu v aplikaci Mapulary. Právě přístup k aplikaci Mapulary se naše škola chystá zakoupit a dle mého názoru se stejně jako Englishme stane výborným výukovým nástrojem.
Celý workshop byl velmi přínosný a mnoho našich studentů nasměroval k nové metodě, jak se rychleji a lépe naučit více slovíček.
Mgr. Michal Vacek