Erasmus-školní rok 2023-24

EN_Co-fundedbytheEU_RGB_POSV tomto školním roce realizujeme zahraniční praxe studentů, jobshadowing na zahraničních školách a učitelé se zúčastní metodických a jazykových kurzů cizího jazyka. Též na naší škole přivítáme odborníky a pedagogy ze zahraničí. Na tyto aktivity jsme od Evropské unie získali 88 018 EUR.

1. Zahraniční praxe studentů

7. října se 12 žáků třetího ročníku Obchodní akademie T. G. Masaryka vydalo na třítýdenní zahraniční odborné praxe. Polovina skupiny směřovala do slunného Španělska, zatímco druhá polovina se vydala do historického Portugalska.
Šest žáků se vydalo do španělské Malagy, kde budou mít možnost rozvíjet své odborné dovednosti a získávat nové zkušenosti v oblasti obchodu a služeb. Budou mít příležitost poznat tamní pracovní prostředí, spolupracovat s místními firmami a prohlubovat své znalosti španělského jazyka.

Stejný počet žáků odjelo do portugalské Bragy, kde také budou absolvovat odbornou praxi. Během pobytu se seznámí s podnikatelským prostředím v Portugalsku a budou mít možnost nahlédnout do různých odvětví obchodu, což jim poskytne cenné poznatky a zkušenosti pro jejich budoucí kariéru.

V květnu v termínu 12. 5. – 1. 6. 2024 odjeli další naši žáci do zahraničí. Šest jich působilo v Německu, šest se vydalo do Dublinu v Irsku a 3 pracovali na ostrově Malta.

Tato zahraniční odborná praxe je součástí školního vzdělávacího programu, který se zaměřuje na praktické příležitosti pro žáky a přispívá k jejich profesnímu růstu a rozvoji. Děláme vše pro to, aby naši žáci získali nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, které jim pomohou v úspěšné budoucnosti. Je plně hrazena z mezinárodního programu Erasmus+, na který škola získala akreditaci až do roku 2027.

Všichni žáci jsou nadšeni a jsou plni očekávání ohledně toho, co se naučí a jak se zlepší v průběhu této nezapomenutelné zahraniční odborné praxe. Přejeme jim úspěšný a plodný pobyt v cizině.

  • BRAGA 7. – 28. 10. 2023

Informace o probíhajících praxích:

Odborná praxe Braga, Portugalsko – tak jsme tady!

Zahraniční praxe Braga – začínáme!

Praxe – den druhý a třetí

Ohlédnutí za prvním týdnem praxe v Portugalsku

Druhý týden na praxích v Portugalsku

Poslední pracovní týden v Braze

  • MÁLAGA 7. – 28. 10. 2023

Informace o probíhajících praxích:

První dny v Málaze, Španělsko

Náš první pracovní týden v Málaze, Španělsko

Druhý týden v Málaze

Zdravíme ze Španělska

Poslední týden praxe v Málaze

  • IRSKO – DUBLIN 13. – 31. 5. 2024

Informace o probíhajících praxích:

Zpráva ze zahraniční praxe 1

Zpráva ze zahraniční praxe 2

Zpráva ze zahraniční praxe 3

  • MALTA 13. – 31. 5. 2024

Informace o probíhajících praxích:

Zpráva ze zahraniční praxe 1

Zpráva ze zahraniční praxe 2

Zpráva ze zahraniční praxe 3

  • NĚMECKO – WEHLITZ 13. – 31. 5. 2024

Informace o probíhajících praxích:

Zpráva ze zahraniční praxe 1

Zpráva ze zahraniční praxe 2

Zpráva ze zahraniční praxe 3

Zpráva ze zahraniční praxe 4

2. Jobshadowing

  • BUSTO ARSIZIO – Itálie

Šest vyučujících cizích jazyků a odborných předmětů absolvovali týdenní job shadowing v rámci programu Erasmus na střední škole ve městě Busto Arsizio v severní Itálii. Program job shadowingu pomohla sestavit Rita Reina, která na dané škole učí angličtinu a má také na starosti mezinárodní projekty. Před několika lety navštívila naši školu se skupinou studentů v rámci výměnného programu.
Škola nabízí 4 studijní obory, a studium trvá celkem pět let. Studenti si vybírají svůj obor ve třetím ročníku. Nabízené obory zahrnují ekonomii, IT v ekonomické sféře, turismus a mezinárodní studia. V současné době má škola asi 2000 studentů.
Studenti studují angličtinu a druhý (někteří i třetí) cizí jazyk 3 hodiny týdně každý. Výuka angličtiny má za cíl dosažení úrovně B2, s možností absolvování Cambridge zkoušky. Poslední rok se zaměřuje na aktuální témata, jako jsou genderové otázky, ekologie, globalizace, a to bez použití učebnice.
Tablety a elektronická pera jsou běžným prostředkem výuky. Třídy jsou také vybaveny tabulemi na křídu. Ve třidě bývá cca 25 studentů. Skupiny pro výuku cizího jazyka mohou být menší. Školní rok trvá od poloviny září do poloviny června, a zkoušky probíhají až do poloviny července.
Maturitní zkouška zahrnuje písemné zkoušky v italštině a oborovou esej. Ústní zkouška propojuje všechny předměty a trvá 30–45 minut. Zkoušejícími jsou 3 učitelé ze školy a 3 z místních úřadů. Maturitu složí téměř všichni studenti, opakování není možné, a příprava na zkoušky je důkladná.
Škola má mezinárodní výměny se zeměmi jako Španělsko a Belgie, má zájem o budoucí výměny s Českou republikou.
Během pobytu měli možnost navštívit hodiny různých předmětů a seznámit se s učiteli. Například matematické hodiny, vedené učitelkami Sarou Sterlocchi a Monicou Gianoli, byly skvěle vedeny v anglickém jazyce.
Ve španělštině učitelé představili různé aspekty výuky: výuky gramatiky, testování porozumění poslechu a konverzační cvičení. Také jsme navštívili hodiny ruštiny a francouzštiny, což bylo pro nás velmi zajímavé a obohacující, v těchto hodinách bylo zajímavě vidět propojení obecné výuka jazyka s odborným zaměřením školy.
Během pobytu měli také možnost navštívit zajímavá místa ve Varese, Novaře a Miláně.

Jobshadowing - Itálie 1

Busto Arsizio 2

Busto Arsizio 3

 

 

 

 

  • POPRAD – Slovensko

Na návštěvu této střední školy jsme jely na doporučení naší kolegyně, které se setkala s učitelkou této školy při zahraniční odborné praxi v Portugalsku na podzim 2023.

Jedná se o soukromou střední školu, která vyučuje tři obory: Právo a ekonomiku, Inteligentní technologie a Informační technologie. Škola má v současnosti asi 400 žáků z celého Slovenska, nemá vlastní internát, ale žáci bydlí na ‚městském‘ internátu, který je nedaleko školy. Škola má vlastní přijímací řízení, není státní jako u nás. Navíc, před zkouškou proběhne s každým zájemcem a jeho rodiči pohovor, na základě kterého je žákovi doporučeno/nedoporučeno zde studovat.

Naše návštěva obsahovala jak návštěvy hodin – matematiky, angličtiny, ekonomiky a KPZ (komunikační a prezentační znalosti), tak diskuse s vedením školy a koordinátorkou Erasmus+.

Tato škola je velmi kvalitní. O tom například svědčí i umísťování se na předních pozicích řebříčku slovenských škol. Z téměř 500 slovenských středních škol byla škola v posledních třech letech dvakrát na 1. místě a jednou na 2.

Z návštěvy hodin jsme si odnesly mnoho podnětů, z prohlídky celé školy a diskuse s vedením také. Mnoho zkušeností jsme sdílely s koordinátorkou Erasmus+ a doufáme, že se nám podaří navázat spolupráci v budoucnu jak v rámci job-shadowing, tak také v nějaké formě výměny studentů.

Poprad 3

Poprad 1

Poprad 2

 

 

 

 

  • ČESKÁ REPUBLIKA – Kostelec nad Orlicí – stínování 2 pedagogů ze Španělska

Ibiza

Ve dnech 6. a 7. května navštívily dvě učitelky ze střední školy IES Blanca Dona z Ibizy naši školu, Obchodní akademii T. G. Masaryka v Kostelci nad Orlicí. Raquel, učitelka angličtiny, navštívila několik hodin anglického a anglického obchodního jazyka. Maribel, která vyučuje ekonomické předměty, zhlédla několik hodin ekonomiky. Velmi ji zaujala výuka tzv. fiktivních firem.

Pro zájemce z učitelského sboru obě připravily velmi zajímavou prezentaci o své škole, o Ibize, o Baleárských ostrovech a systému vzdělání v celém Španělsku. Po prezentaci se rozvinula velmi živá diskuse s mnoha dotazy. Během krátkého pobytu stihly také navštívit několik hodin španělštiny a předvést našim studentům, jak zní španělský přízvuk na ostrově Ibiza. (Nyní už víme, že se na Baleárských ostrovech mluví katalánsky.) Návštěva i my jsme si toto stínování velmi užili a doufáme, že navážeme další spolupráci.

Aktivita stínování je součástí programu Erasmus+, který je bohatě rozvíjen na naší škole. Naši učitelé také jezdí na návštěvy zahraničních škol, žáci jezdí na třítýdenní praxe do zahraničí a všichni zaměstnanci mohou vyjet na jazykové a metodické kurzy v létě do cizích zemí. A jaká je pozitivní síla sociálních médií? Kontakt na tyto dvě skvělé učitelky (a nyní již kamarádky), jsem získala pomocí Facebooku, kde jsem členem skupiny Erasmus+.

3. Pozvaní experti

Anastasia

V rámci projektu Erasmus již navštívili naši školu různí učitelé z celé Evropy. Po dvou učitelkách z Ibizy k nám tentokrát zavítala belgická učitelka ruského původu Anastassia Masneva, která na své škole vyučuje ruštinu, španělštinu a someliérství.
Anastassia se aktivně účastnila výuky španělského a ruského jazyka. Připravila několik poutavých prezentací o své zemi, Belgii. Zajímavě vyprávěla i o rodném Petrohradu a také o Chile, zemi původu jejího manžela. Se studenty hrála interaktivní hry, které je velmi bavily.

Během svého pobytu navštívila i další hodiny, včetně zeměpisu, tělesné výchovy, literatury a angličtiny. Také se účastnila hodin španělštiny a ruštiny na základní škole, což bylo pro mladší děti velmi inspirující.
S ostatními učiteli vedla zajímavé debaty o školském systému v Belgii, používání digitálních prvků ve výuce a o someliérství. Její pobyt byl pro nás obohacující, příjemný a přínosný, a proto věříme ve spolupráci i v budoucnu.
Děkujeme Anastassii za její návštěvu a těšíme se na další setkání!

4. Jazykové a metodické kurzy učitelů

  • PORTUGALSKO – Madeira

VanickýCílem tohoto kurzu bylo zlepšení ICT dovedností učitele a rozvoj jeho informatických kompetencí prostřednictvím vzdělávacího kurzu Digital Literacy for Teachers: Navigating ICT.

Kurz byl koncipován pro pedagogy a odborníky, kteří chtějí začlenit různé softwarové a online nástroje do své výuky. Program obsahoval praktické workshopy, na kterých si účastníci mohli všechny nástroje osobně ozkoušet.

Dovednosti účastníka kurzu po absolvování:

• Prozkoumat různé digitální nástroje a jejich využití v různých vzdělávacích kontextech.
• Rozvíjet strategie pro efektivní začlenění ICT do svých výukových postupů.
• Zlepšit své dovednosti v oblasti digitální gramotnosti a přizpůsobit je tak, aby podporovaly učení studentů.
• Navrhovat poutavé a interaktivní výukové zážitky s využitím digitálních nástrojů.
• Podporovat spolupráci a komunikaci mezi studenty prostřednictvím technologií.
• Řešit problémy a úvahy související se zaváděním ICT do výuky.
• Sledovat nové trendy a osvědčené postupy v oblasti vzdělávacích technologií.
• Zlepšit technické a anglické jazykové, komunikační a sociální dovednosti.
• Předávat a sdílet základní hodnoty, zkušenosti a efektivní výukové postupy mezi pedagogy z různých kontextů a regionů.
• Motivovat a inspirovat pedagogy, aby prostřednictvím svých oblastí činnosti přispívali k budování soudržnější, harmoničtější a udržitelnější společnosti.

V rámci výuky jsme aktivně veškeré znalosti prakticky procvičili, vytvářeli vlastní projekty s využitím získaných znalostí. Výstupy projektů jsme prezentovali před ostatními účastníky. Aktivní zapojení do výuky přispívalo k rozvoji technických dovedností i zlepšení jazykové vybavenosti v anglickém jazyce.

  • MALTA

Dvě pedagožky se o prázdninách zúčastnily různých kurzů na ostově Malta (Gozo).

MartincováJazykový kurz probíhal ve škole BELLS na ostrově Gozo. Ve skupině nás bylo pouze pět. Výuka byla rozdělena do tří bloků: 9:00 – 10:30; 10:45 – 12:15 a 12:45 – 14:15. Dopolední dva bloky byly věnovány gramatice, odpolední byl věnován konverzaci. Každý den po škole jsem využívala volný čas k prozkoumávání ostrova. Navštívila jsem městečka Xlendi, San Lawrenz, Marsalform. Kromě pláží v těchto městech jsem navštívila ještě pláže Ramla, Ghasri, Dwejra a Gorgun. Nejvíce jsem si oblíbila právě dvě naposledy zmiňované, protože zde bylo krásné moře pro šnorchlování. Pokud mám hodnotit celý kurz, jsem určitě ráda, že jsem měla opětovnou možnost studia angličtiny v zahraničí. Učitelé zde a vlastně všichni Gozitané byli moc milí a ochotní s čímkoliv pomoci. Odpolední konverzační bloky byly skvělou příležitostí procvičit mluvení v reálných situacích, rozšířit slovní zásobu a zlepšit plynulost projevu. Kurz mi také přinesl nejen vyšší sebevědomí při používání jazyka v různých situacích, ale i vzácný čas pro sebe. Měla jsem možnost se plně soustředit na vlastní rozvoj, aniž bych musela řešit každodenní problémy.

VychováDruhý kurz byl též dvoutýdenní a byl zaměřený na využití technologií ve vzdělávání (Technology Enhanced Learning, TEL), pořádaný  organizací ETI Malta. Kurz probíhal v městě St. Julians. Kurz TEL byl koncipován pro pedagogy a odborníky, kteří chtějí začlenit různé softwarové a online nástroje do své výuky. V rámci výuky jsme aktivně veškeré znalosti prakticky procvičili, vytvářeli vlastní projekty s využitím získaných znalostí. Výstupy projektů jsme na závěr každého týdne prezentovali před ostatními účastníky. Aktivní zapojení do výuky přispělo k rozvoji technických dovedností i zlepšení jazykové vybavenosti v anglickém jazyce.

  • ŠPANĚLSKO – San Sebastián

MartinecMetodický kurz španělského jazyka probíhal od pondělí do pátku od 9:00 do 16:00. Byl zaměřen především na metodologii výuky španělštiny a specifika španělského jazyka. Součástí programu byla také seznámení s baskickým jazykem a kulturou, španělským vzdělávacím systémem a situací v Baskicku. Kurzu se účastnily tři osoby – učitel a učitelka z České republiky a jedna učitelka z Francie. Tato různorodost nám umožnila srovnávat naše zkušenosti a přístupy k výuce.

 

Program a obsah kurzu:

• Gramatika: Zaměřili jsme se na ukázky efektivní výuku minulých časů, rozdílů mezi SER a ESTAR, použití subjunktivu a předložek „PARA“ a „POR“.
• Metodologie: Věnovali jsme se plánování hodin, vytváření aktivit pro první den výuky a různým fázím hodiny, včetně zábavných aktivit pro zahájení hodiny, prezentace nového učiva a úloh na zdokonalení komunikace.
• Dovednosti: Teoreticky i prakticky jsme zkoušeli aktivity pro rozvoj ústního a písemného vyjadřování, poslechových a čtenářských dovednosti. Diskutovali jsme o technikách pro zlepšení výslovnosti.

Kurz zahrnoval i kulturní aspekty jako kultura a historie Baskicka, úvod do baskického jazyka, španělský vzdělávací systém, španělský a hispanoamerický film a hudbu. Zvláštní pozornost jsme věnovali možnostem využití filmu a hudby ve výuce. Občas jsme spolupracovali s druhou skupinou, která absolvovala kurz pro budoucí učitele. Tato skupina zahrnovala účastníky ze Španělska, Peru a Brazílie. Spolupráce nám poskytla cenné příležitosti pro vzájemnou výměnu zkušeností. Kromě výuky jsem měl možnost navštívit několik zajímavých míst v okolí. Podíval jsem se do města Biarritz ve Francii a do města Hondarribia na hranici mezi Španělskem a Francií. Navštívil jsem místní muzeum a setkal se se studenty z různých kurzů z celého světa.

Kurz byl velmi přínosný jak z odborného, tak osobního hlediska. Poskytl nám hluboké pochopení metodologických přístupů k výuce španělštiny a rozšířil naše kulturní znalosti. Interakce s kolegy z různých zemí byla obohacující a přispěla k našemu profesnímu růstu. Těším se na aplikaci nově nabytých dovedností a poznatků ve své další pedagogické praxi.

  • CHORVATSKO – Split

Duo LinkeDva pedagogvé se na začátku prázdnin zúčastnili kurzu „Visible Thinking: Discover the Power of Thinking Routines” v chorvatském Splitu.

Červencový kurz zcela naplnil naše očekávání. Byli jsme seznámeni s projektem „Project Zero“ harvardské univerzity a získali jsme mnoho inspirace a zdrojů do výuky. 

Po teoretickém základu jsme již prakticky tvořili vlastní aktivity a poté následovala diskuse.  

Vysoce hodnotíme možnost sdílení s kolegy učiteli ze zahraničí a poskytnutou vzájemnou zpětnou vazbu. Kurz doporučujeme všem pedagogům, kteří se žáky nejen rádi diskutují, ale také pracují s informacemi.